15% BLACK FRIDAY SALE! KORTINGSCODE: BF15

Hoe houd ik afvallen vol?

De eerste stap van het afvallen is er erachter komen hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt. Het kan soms nog knap lastig zijn om je hieraan te houden. Hoe houd ik het afvallen nou vol? Hoe laat je je niet verleiden door al het lekkere (en minder gezonde) eten om je heen? Key is vooral dat je structuur aanbrengt en jezelf goed verzadigt.

Gelukkig is er ook in dit artikel weer een lijstje voor je opgesteld met handige tips om afvallen vol te houden! Het zal dus een stukje gemakkelijk worden met deze tips. Ze helpen je om het juiste eten te kiezen én met meer aandacht te eten.

jannis-brandt-8manzosDSGM-unsplash-edited-2048x1363

Tip 1: Eiwitten, eiwitten, eiwitten

Als je wilt afvallen zijn eiwitten je beste vriend. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel*, iets wat natuurlijk handig is als je niet te veel wilt eten! Zorg er daarom voor dat elke maaltijd wat eiwitten bevat. Producten met veel eiwitten zijn eieren, peulvruchten, zuivel, zaden, vlees en vis. Daarnaast is het mogelijk om wat extra eiwitten binnen te krijgen via een shake of poeder (Whey isolaat).

* De EFSA geeft aan dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de relatie tussen het innemen van eiwitten en het krijgen van een verzadigd gevoel.

Lees ook; Wat zijn eiwitten?

 

Tip 2: Vezels tijdens het afvallen

Ook vezels geven net als eiwitten een verzadigd gevoel*. Vezels vind je terug in fruit, groente, volkoren graanproducten en peulvruchten. Volkoren graanproducten zijn zilvervliesrijst, volkoren pasta en brood, havermout. Bij peulvruchten kun je denken aan kikkererwten en linzen. Toevallig zijn dit ook allemaal producten die je volop mag eten als je bezig bent om gezonder te eten. En daarbij kan je ook nooit teveel groente eten, het ideale tussendoortje dus!

* De EFSA geeft aan dat deze relatie niet is bewezen; in de claimsdatabase van de keuringsraad is verzadiging niet terug te vinden.

 

Tip 3: Eerst water en de rest komt later

Een goed streven is om bij elke maaltijd wat te drinken, drinken zoals water, thee of koffie zonder suiker. Alleen deze drie? Hoe houd ik dit nou vol tijdens het afvallen? Na een tijdje wen je hieraan. Soms weet je lichaam ook niet of je honger of dorst hebt. Je hongergevoel kan soms wat afzwakken door tussendoor wat extra te drinken. Natuurlijk pas je deze tip alleen toe als je wel genoeg gegeten hebt; drinken is geen vervanger van eten.

Hoe houd ik afvallen vol?

jannis-brandt-8manzosDSGM-unsplash-edited-2048x1363

De eerste stap van het afvallen is er erachter komen hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt. Het kan soms nog knap lastig zijn om je hieraan te houden. Hoe houd ik het afvallen nou vol? Hoe laat je je niet verleiden door al het lekkere (en minder gezonde) eten om je heen? Key is vooral dat je structuur aanbrengt en jezelf goed verzadigt.

Gelukkig is er ook in dit artikel weer een lijstje voor je opgesteld met handige tips om afvallen vol te houden! Het zal dus een stukje gemakkelijk worden met deze tips. Ze helpen je om het juiste eten te kiezen én met meer aandacht te eten.

Tip 1: Eiwitten, eiwitten, eiwitten

Als je wilt afvallen zijn eiwitten je beste vriend. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel*, iets wat natuurlijk handig is als je niet te veel wilt eten! Zorg er daarom voor dat elke maaltijd wat eiwitten bevat. Producten met veel eiwitten zijn eieren, peulvruchten, zuivel, zaden, vlees en vis. Daarnaast is het mogelijk om wat extra eiwitten binnen te krijgen via een shake of poeder (Whey isolaat).

* De EFSA geeft aan dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de relatie tussen het innemen van eiwitten en het krijgen van een verzadigd gevoel.

Lees ook; Wat zijn eiwitten?

 

Tip 2: Vezels tijdens het afvallen

Ook vezels geven net als eiwitten een verzadigd gevoel*. Vezels vind je terug in fruit, groente, volkoren graanproducten en peulvruchten. Volkoren graanproducten zijn zilvervliesrijst, volkoren pasta en brood, havermout. Bij peulvruchten kun je denken aan kikkererwten en linzen. Toevallig zijn dit ook allemaal producten die je volop mag eten als je bezig bent om gezonder te eten. En daarbij kan je ook nooit teveel groente eten, het ideale tussendoortje dus!

* De EFSA geeft aan dat deze relatie niet is bewezen; in de claimsdatabase van de keuringsraad is verzadiging niet terug te vinden.

 

Tip 3: Eerst water en de rest komt later

Een goed streven is om bij elke maaltijd wat te drinken, drinken zoals water, thee of koffie zonder suiker. Alleen deze drie? Hoe houd ik dit nou vol tijdens het afvallen? Na een tijdje wen je hieraan. Soms weet je lichaam ook niet of je honger of dorst hebt. Je hongergevoel kan soms wat afzwakken door tussendoor wat extra te drinken. Natuurlijk pas je deze tip alleen toe als je wel genoeg gegeten hebt; drinken is geen vervanger van eten.

Tip 4: Structuur van afvallen

Probeer door de dag heen op vaste tijdstippen te eten. Zo krijgt je lichaam regelmatig eten (en dus voedingsstoffen) binnen, waardoor je minder de neiging hebt om tussen je vaste eetmomenten extra te eten. Ook als je andere werktijden hebt of momenteel thuis werkt door de corona-situatie, is het belangrijk structuur te behouden. Neem dus alsnog die pauze tussen de middag om rustig te eten en stop op tijd met werken zodat je op je normale tijd kan avond eten.

 

Tip 5: Mindfull eten

De kans is groot dat je tijdens afvallen minder eet dan voorheen. Des te belangrijker om te genieten van die kleinere maaltijden! Ga bijvoorbeeld zitten als je eet, neem de tijd, laat je niet afleiden door je telefoon of je TV en geniet er echt even van. Zo kun je bewust genieten van je maaltijd en zit je sneller vol.

 

Tip 6: Kleinere borden

En nog een heel simpele doeltreffende tip; eet van een kleiner bord en gebruik bijvoorbeeld ook kleinere schaaltjes. Zo heb je niet door dat je minder eet; want je bord is alsnog vol Het resultaat is een gevuld bord en een gevulde maag en het behalen van je doel: minder eten. Probeer het maar eens uit!

Kom je eruit met deze tips? In dit artikel kom je meer te weten over hoe je bewuste keuzes kan maken met boodschappen doen!

Meer Journals

De Gezondheidsraad heeft in Nederland een advies uitgebracht over hoeveel eiwitten we per dag nodig hebben. We leggen je graag uit hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt.
Een van de eerste dingen die sporters geadviseerd krijgen is het nemen van eiwitshakes. Maar heb je wel echt eiwitshakes nodig of kan het anders?
Met deze Pumpkin Baked Oats zet je een feestje op tafel . Snel en gemakkelijk te maken.
Bel ons 020-3039501

Maandag t/m vrijdag van 10.00 – 16.00

Mail ons

info@personalprotein.nl

Start met zoeken

ALLE PRODUCTEN
EIWITSHAKES
FLAVOUR SHOTS
MAALTIJDSHAKES
EIWITREPEN
POST- & PRE-WORKOUT
VITAMINEN
KLEDING & ACCESSOIRES

Nieuwsbrief

Bel ons 020-3039501

Maandag t/m vrijdag van 10.00 – 16.00

Mail ons

info@personalprotein.nl

nieuwsbrieF

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op je eerstvolgende bestelling.